Adevărul-momâie
În „Scaunele” de la Craiova regizorul se folosește în primul rând de calitățile celor doi interpreți. Înțeleaptă măsură, căci cu Ilie Gheorghe în rolul Bătrânului, spectacolul are toate garanțiile actoricești. Intervenția lui Kincses Elemer este discretă, regia mizează mai ales pe decupajul atent și sigur și pe lucrătura migăloasă a scenelor. Ca și în „Există nervi” de la același teatru, montarea aceluiași Kincses Elemer, avându-l ca interpret, printre alții, tot pe Ilie Gheorghe, și în „Scaunele”, virtuozitatea regizorului ține de scenele temeinic coagulate, logice, coerente și de strălucirea din interpretare. Regia accentuează ușor, ca pondere, prima parte, cu relația dintre cei doi bătrânei în favoarea celei de a doua, cu invitații în așteptarea Oratorului. Teatrul absurdului iese la suprafață exclusiv prin „vidul ontologic”, după expresia autorului, prin neantul din existența personajelor, și nu prin formalismul tocit în exagerările grotești cu care absurdul a fost, de regulă, tratat până acum.
În spectacolul de la Craiova absurdul se manifestă în condiția celor două personaje, nu în tratamentul teatral. Nici grotesc, dar nici exces de dramatism sau de emoțional în interpretarea Tamarei Popescu și a lui Ilie Gheorghe, în rolul bătrânilor de 94 și 95 de ani. Doar amestec de curtoazie fără suferință la cele două păpuși care își trăiesc viața rutinard - ca toată lumea -, încărcându-și zi de zi bateriile ultraprăfuite cu un cod mecanicizat de zeci de ani. În cuplul format din „puișorul meu” și „căcăreaza mea”, pe numele de alint, cu șaptezeci și cinci de ani de viață în comun, aceleași glume declanșează garantat bucuria („sufletul meu e totdeauna proaspăt”, spune Bătrâna). Și, viceversa, aceleași mecanisme reactualizează periodic frustrarea: „Ce talentat ești. Dacă aveai și tu un dram de ambiție în viață, ai fi ajuns rege șef, ziarist șef, actor șef, mareșal șef...” (cu varianta „doctor șef”, „marinar șef”, „tâmplar șef”, „rege șef de orchestră” etc.). Relația lor e completă. Teatrul absurdului echivalează aici cu decupajul celor mai familiare scene ale cotidianului conjugal, cu rutinele afective ale obișnuitei vieți în doi în care codul a memorat numai straturile superficiale, înghețate acum, ale comuniunii erotice. Timp de cincizeci de ani energia, vitalitatea de început, explozia primară a legăturii s-au tot refugiat în emoții mecanice la cele două fantoșe afective. Cu trăiri 100% surogat, relația le e totuși completă, fiecare jucând orice rol dictează nevoile (mecanicizate, cum altfel?) ale celuilalt.
Bătrânul-bebeluș suge („Tu ești mămica mea”), de la soția-puișor-mamă (Ilie Gheorghe ține o dreaptă măsură în scena respectivă). „Căcăreaza”, centrată cu totul pe partener, retrăiește identic aceeași scenă a seducției pe baza acelorași stimulente: micile lui glumițe, poveștile lui din tinerețe pe care ea le revendică zi de zi pentru a le asculta cu aceeași plăcere. Chiar și micile pseudoinfidelități sunt numai performări mecanice, re-make-uri devitalizate, diferite trepte tocite ale erotismului urcate de cei doi în scene concomitente. Pentru un moment, la sfârșitul vieții, Bătrânul recuperează, reîntâlnindu-și Frumoasa, bătaia de inimă a tinereții. Bătrâna performează sexual cu unul dintre invitați, extazul său - reluarea, în ordine, a șirului de vocale -, fiind unul dintre puținele momente tratate în formele teatrale ale absurdului. Dar regizorul nu ocolește nici device-urile zilei. Simplă și ingenioasă e scena cu cele două scaune goale care se apropie datorită telecomenzii din off, cu presupusul Colonel trăgându-se nepermis de mult către Tânăra invitată.Două dintre spectacolele montate în afara Franței, cele de la Teatrul din Ostrava (Cehia) și Teatrul din Nurnberg au fost jucate cu actori de vârsta indicată de Ionesco, 95 și 94 de ani. La Craiova, actrița Tamara Popescu e mult mai tânără.
Preluat din revista Cultura


Comentarii