Radu Afrim — Boys, Girls and Neighbourhoods (Băieți, fete și împrejurimi)

Radu Afrim — Boys, Girls and Neighbourhoods (Băieți, fete și împrejurimi)

Expoziție de fotografie

16 noiembrie – 1 decembrie 2018

Bienala de Artă de la Bangkok




 

În cadrul Bienalei de Artă de la Bangkok, Asociația Culturală ENTHEOS, cu sprijinul Fundației Culturale germane KulturForum Europa, reprezentată prin președintele său, Dieter Topp și prin Christian Bauer, a organizat, la Centrul de Artă și Cultură din Bangkok, o expoziție de fotografie semnată de cunoscutul regizor de teatru Radu Afrim, deopotrivă un talentat artist vizual. Cel mai important centru cultural din Bangkok, BACC, este un spațiu al schimburilor culturale internaționale, cu maximă vizibilitate. Numărul de vizitatori atrași de evenimentele culturale din clădirea modernă, impunătoare, cu arhitectură circulară, a crescut de la 300.000 în anul înființării, 2007, la 1.700.000 de vizitatori în 2017. Board-ul estimează că expozițiile de la BACC au în medie 4.000-5.000 de vizitatori pe zi. Estimarea s-a adeverit și pentru expoziția de fotografie a lui Radu Afrim.

 

Intitulată Boys, Girls and Neighbourhoods (Băieți, fete și împrejurimi), expoziția, expusă pe simezele etajului al patrulea al instituției partenere, Bangkok Art and Culture Centre (BACC) din Regatul Thailandei, a cuprins douăzeci de fotografii. Cele mai multe dintre ele au ca personaje principale actorii cu care regizorul Radu Afrim a lucrat în diferite proiecte de-a lungul carierei. Curatorul expoziției a fost criticul de teatru Cristina Rusiecki, autoarea volumului Radu Afrim. Țesuturile fragilității (ediție în engleză: Radu Afrim. The Fabric of Fragility).

 

Despre importanța evenimentului organizat de Asociația Culturală ENTHEOS, menit să contribuie la dezvoltarea legăturilor culturale dintre România și Regatul Thailandei, despre personalitatea și universul regizorului român de teatru Radu Afrim, despre expresivitatea fotografiilor din cadrul expoziției Boys, Girls and Neighbourhoods au vorbit, în cadrul vernisajului care a avut loc pe 25 noiembrie, Pawit Mahasarinand, directorul Bangkok Art and Culture Centre, Dieter Topp, președintele Fundației Culturale germane KulturForum Europa, Chatvichai Promadhattavedi, membru fondator și secretar general al BACC, Cătălin D. Constantin, antropolog, prodecanul Facultății de Litere din Universitatea București, și curatorul expoziției, Cristina Rusiecki, care a făcut o scurtă introducere în universul operei lui Radu Afrim. Cu această ocazie a fost prezentat și volumul Radu Afrim. The Fabric of Fragility. 

 

„Fotografiile lui Radu Afrim reprezintă o antropologie vizuală a prezentului, care ia corpul uman drept fir călăuzitor”, a subliniat Cătălin D. Constantin. Acesta a explicat că tema propusă de expoziție își găsește premisele într-o întrebare ce poate fi formulată în două moduri: „a avea un corp?” sau „a fi un corp?”. Aparent similare, formulările sunt diferite în substanță, descriind moduri diverse în care cultura europeană a reflectat corpul uman în istorie, a precizat antropologul. Începând printr-un excurs în istoria reprezentării corpului în cultura europeană, antropologul a observat cum acesta, redat într-o perspectivă modernă în fotografiile lui Radu Afrim, are un sens simbolic și profund. Apoi a subliniat factura specială a volumului Radu Afrim. The Fabric of Fragility, apreciind frumusețea cărții-obiect, prilejuită atât de fotografiile făcute de Radu Afrim, cât și de calitatea literară a textului scris de Cristina Rusiecki, menit să sporească plăcerea lecturii.

 

Primele zile ale expoziției Boys, Girls and Neighbourhoods au coincis cu Festivalul Internațional de Teatru de la Bangkok și cu Bangkok International Performing Arts Meeting (Întâlnirea Internațională a Artelor Performative) desfășurată în perioada 14-18 noiembrie 2018. În cadrul acestora, la Universitatea Chulalongkorn, criticul de teatru Cristina Rusiecki a prezentat personalitatea și universul distinct al spectacolelor lui Radu Afrim.

 



 

În cadrul vernisajului, Fundația germană KulturForum Europa, prin președintele ei, Dieter Topp, a oferit medalia de onoare lui Pawit Mahasarinand, lui Chatvichai Promadhattavedi, Cristinei Rusiecki și lui Cătălin D. Constantin, pentru „construirea unei punți culturale între țara sud-est-asiatică a Thailandei și țara est-europeană a României, ca bun exemplu de ambasadori culturali care elimină barierele culturale și istorice prin promovarea înțelegerii reciproce, a toleranței și a acceptării” (Dieter Topp).

 

 

 Sunt mândră că am primit medalia de onoare din partea Fundației KulturForum Europa, reprezentată prin dl Dieter Topp, un vechi prieten și susținător al imaginii pozitive a României în lume. Domnia sa a avut o contribuție fundamentală în crearea punților dintre cele două spații culturale, România și Regatul Thailandei, între Asociația Culturală ENTHEOS și Bangkok Art and Culture Centre. Mă bucur că am putut sărbători România 100 prin valorile sale vii,  printr-un proiect construit în jurul unuia dintre creatorii cei mai îndrăgiți din lumea teatrului, regizorul Radu Afrim, artist modern, în a cărui operă se vede evoluția de o sută de ani a țării noastre. Mă bucur și că volumul meu în limba engleză Radu Afrim. The Fabric of Fragility a fost un bun însoțitor al expoziției. De fiecare dată când dispare un volum la o lansare sau la o expoziție îmi spun că cineva și-a dorit mult acea carte. Faptul că cineva și-a dorit-o chiar și pe tărâm asiatic nu poate decât să mă umple de mândrie. Mi s-a părut importantă ocazia de a prezenta unul dintre regizorii noștri valoroși în cadrul BIPAM, Bangkok International Performative Arts Meeting. Cel mai tare mă bucur că expoziția a avut șansa să fie găzduită într-un spațiu atât de frumos, cum este cel de la BACC, cel mai important centru cultural din Bangkok, cu o medie (atenție!) de 4.000-5.000 de vizitatori pe zi, după cum afirmă cei din board-ul său. Că expoziția a avut succes o confirmă și faptul că în ultima zi, la ora 20:50, cu zece minute înainte de a strânge fotografiile, mai erau încă vizitatori.

Cristina Rusiecki

 

 

Bangkok Art and Culture Centre e o instituție de o modernitate uluitoare și e importantă nu doar pentru capitala Thailandei, ci pentru întreaga Asie de Sud-Est. E un nod intercultural de maximă vizibilitate într-o regiune a lumii unde România nu e în niciun fel prezentă cultural. Ce simt că un proiect românesc a primit în acest context medalia de onoare, exact în momentul sărbătoririi Centenarului? Pur și simplu, bucurie! Socotesc că ține de firesc ca România să fie sărbătorită de Centenar prin proiecte contemporane, legate de nume semnificative ale culturii de astăzi, cum e regizorul Radu Afrim. Întregul merit al organizării impecabile a proiectului, la un nivel de un profesionalism ireproșabil, îi revine criticului de teatru Cristina Rusiecki. Mă bucur din tot sufletul că mi-a oferit ocazia să prezint la Bangkok expoziția de fotografii ale lui Radu Afrim și cartea ei, o carte-obiect, deosebit de frumoasă. Multe mulțumiri Fundației KulturForum Europa și domnului Dieter Topp pentru acest gest special de recunoaștere!

Cătălin D. Constantin







_________________

 

 

Radu Afrim — Boys, Girls and Neighbourhoods

Photo exhibition

16 November – 1 December 2018

Bangkok Art Biennale

 

Bangkok Art and Culture Center (BACC) is Bangkok’s most important cultural venue, an area of international cultural exchanges. In the modern, imposing, circular architecture building, the number of visitors attracted by cultural events has risen from 300,000 in 2007 to 1,700,000 visitors in 2017. at the Bangkok Art Bienniale, the ENTHEOS cultural association, with the support of the German cultural Foundation KulturForum Europe, represented by its president, Dieter Topp, and by christian Bauer, organized at BACC the photography exhibition „Boys, Girls and Neighborhoods” signed by one of the most appreciated romanian theatre directors, radu afrim, who is also a talented visual artist. The Board estimates that Bacc exhibitions have on average 4000-5000 visitors per day. 

 

„So far we have had a lot of participation from artists from various fields showing their works and freely expressing their views, and visitors in turn get pot-luck experience when they visit us, and it is up to them what to make of it. This is the kind of activities that have been happening here for the last ten years. We ended up with some 120 exhibitions last year, and adding to that some 440 events such as theatre, film, music, and meetings. Not all the events of the latter have to do with art, but they serve to bring people from all walks of life and all professions to come and be here, ending up in a cultural center after all.”, said Mr. Chatvichai Promadhattavedi, board member and secretary general of BACCat the exhibition vernissage and book launch Radu Afrim. The Fabric of Fragility by Cristina Rusiecki. The exhibition „Boys, Girls and Neighborhoods” ran from 16 November to 1 December 2018 on the fourth floor of BACC. The exhibition consisted in twenty photos, most of them featuring actors with whom director Radu Afrim has worked in various projects throughout his career. 

 

Pawit Mahasarinand, director of Bangkok Art and Culture Center, Dieter Topp, president of the German cultural foundation KulturForum Europa, Chatvichai Promadhattavedi, founding member and secretary general of BACC, and Cătălin D. Constantin, anthropologist, vice-dean of the college of Letters from Bucharest University talked about the importance of the event organized by the cultural association ENTHEOS, meant to contribute to the development of cultural links between Romania and the Kingdom of Thailand, about the personality and the universe of the Romanian theatre director Radu Afrim, and about the atmosphere of the photography in „Boys, Girls and Neighborhoods”. The curator of the exhibition, Cristina Rusiecki, gave a brief introduction to the universe of Radu Afrim’s work. On this occasion her volume, „Radu Afrim. The Fabric of Fragility”, was launched.

 

„In 2000 I saw his first performance, actually his graduation, Black Milk. Two girls and a boy all rather lunatic used to play childish and cruel games all day long. But the roles were permanently interchangeable because it was just a game. Everybody looked down at the performance and asserted with all the contempt in the world: This is not theatre. Well, today „This is not theatre” turned into the most appreciated theatre. Radu Afrim became one of the most awarded directors. When his performances from all over the country are invited to Bucharest, the doors of the theatre are assaulted. This year he had the most performances – four – selected in the National Theatre Festival. And when they started at the midnight to sell the tickets online in a few hours all of them were sold out. His performances traveled across Europe, in Paris, in Luxembourg and so on.

 

All the myths fail into derrision in Afrim’s performances: macho pride, religion, the nationalism, the obsolete Romanian classical literature. And any pretext is good for the characters to escape from reality. The characters are anti-heroes. They live a minor existence. They are weak and the society finds them unimportant. Afrim’s characters are the definition of fragility. These characters are like cute toys who do not want to hurt anyone. The director knows how to mix the violence with lyrical parts and playfulness. He talks about smashing human dignity, about rejection, about agression and submission. The fragility of the victims, their incapacity of protecting themselves and their trust in others make them the easiest people to be sacrificed. Usually this type of characters are teenagers, orphans, mentally disabled or old people. But the main reason why his performances are so appreciated is their comical dressing, a mixture of light absurd, grotesque, drag queens’ glamour, and linguistic puns.

 

Radu Afrim is fond of taking pictures with the actors whom he works with. He himself usually makes the posters for his performances, compositions of crowds of bodies, sandwiched together in strange combinations or forming the occasional monolith of nudes”, said Cristina Rusiecki.

 

This is why for the anthropologist Cătălin D. Constantin „the subject of the exhibition is the contradictory answer to a question that can be formulated in two ways: To have a body? or To be a body?. Though apparently similar, these are two very different questions in substance, describing two very distinct ways in which European culture reflected the human body during its history”. For the anthropologist, Radu Afrim’s pictures represent a visual anthropology of the present, taking the human body as a guiding thread.

 

„To have a body? With this question we go to Old Europe, to traditional communities in Middle Ages, when the body was perceived as a possession”, said Cătălin D. Constantin. „A person owned a body in the same way a person owned a house or something else, any other material object. Actually the body was conceived as a house of the soul, and nothing more. This is why the beauty of the human body was not a purpose in itself. It was not a purpose at all. The body did not meant identity. It was not the unquestionable limit. It was only a symbolic frontier, a transitive one, part of a much larger series of frontiers defining and describing the human being as a spiritual being and as part of a larger community, not confined to a body. It was even believed a human soul could change the house and easily move in a different bodyby means of rituals or magic acts. By contrast, modern European culture puts the sign of equality between body and person. Identity is given especially by facial traits. To be someone means to be a body. The human existence is corporal and the appearence of laic portraits in European art is simultaneous to this idea. The beauty of the body becomes a purpose in itself, a beautiful body is something to wish and admire. Of course, this is directly or just symbolically connected to sexuality and the beauty of the nude body is important. Just look at how beautiful the bodies are in Radu Afrim’s pictures! The body has a profound symbolic meaning in Radu Afrim’s pictures and this perspective is a very modern one. There is also a reference to the spiritual, ethereal body, as you can see by looking at the flying bodies on the exhibition poster.”

 

About Cristina Rusiecki’s volume Radu Afrim. The Fabric of Fragility, Cătălin D. Constantin added: “The book was first published in Romanian language in 2012. The English version followed in 2016. It is a special book and a very beautiful one. Special, because it is a rare case in Romania to have such a detailed documented book about the work of a stage director. And beautiful, for at least two reasons. It is an object-book, professionally edited and printed, with a lot of beautiful pictures, most of them also taken by Radu Afrim. Which is also not so common, because stage directors usually don’t take pictures by themselves during rehearsals and plays. But also beautiful due to the text itself. Cristina Rusiecki is not only a theatre critic and a cultural journalist, but also a philologist and her text has evidently literary qualities. You read her book with the pleasure you read a literary work”. 

 

At the vernissage, Dieter Topp, the president of the German Foundation KulturForum Europa, founded in 1992 by vice chancellor Hans Dietrich Genscher, the principal architect of German reunification, awarded the honorary medal to Cristina Rusiecki, president of the Cultural Association ENTHEOS, to anthropologist Cătălin D. Constantin, vice-dean of the College of Letters at the University of Bucharest, to Pawit Mahasarinand, director of Bangkok Art and Culture Center, and to Chatvichai Promadhattavedi, founding member and secretary general of the BACC. The awards “express the importance of the efforts of the work of four fantastic personalities in building a cultural bridge between the South-East Asian country of Thailand and the East European country of Romania as a good example of cultural ambassadors eliminating cultural and historical barriers by promoting mutual understanding, tolerance and acceptance”.

 

„You did an important job. Now, it’s our and my personal wish and your duty not to lose strengths in contributing to the development of this intercultural dialogue”, Dieter Topp said. and he added: „Romania is different! This event in South East Asia is again KFE’s contribution of positive images of Romania to the world. Different from prostitution, street children, robbery, and so many prejudices. Romania is different. Happy 100s anniversary, Romania! I saw a chance for Cristina Rusiecki and her book to raise awareness of the Afrim phenomenon and of Romania among a wider audience and a further opportunity to transmit an interesting, relevant and positive image of the country and one of its leading creative artists.”

 

The first days of the „Boys, Girls and Neighborhoods” overlapped with the Bangkok International Theatre Festival and the Bangkok International Performing Arts Meeting (November 14-18, 2018). On this occasion, the theatre critic Cristina Rusiecki presented the distinct personality and universe of Radu Afrim’s performances at Chulalongkorn University. Through the series of events included in the project “Radu Afrim, a personality of today’s Romanian theatre”, the ENTHEOS Cultural Association hopes to contribute to a better knowledge of the Romanian culture on the Asian continent and to provide new opportunities to improve and diversify the cultural links between the two partner countries, Romania and the Kingdom of Thailand.

Comentarii

Postări populare